PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Publicznej Szkoły Podstawowej
w Mieleszynie
Na lata 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027
WSTĘP
Wychowanie to proces wspierania wychowanka w rozwoju, umożliwianie mu osiąganie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, intelektualnej, społecznej i duchowej na miarę jego możliwości. Zależy nam, aby uczniowie umieli prowadzić zdrowy styl życia, budować satysfakcjonujące relacje i współpracować z innymi, brać odpowiedzialność za własne postępowanie, dbać o bezpieczeństwo własne i innych, dostrzegać potrzeby drugiego człowieka, kierować się przyjętymi w szkole wartościami, kształtować swoje postawy prospołeczne i patriotyczne.
Profilaktyka to kompleksowe działania kompensujące niedostatki wychowania, które obejmują trzy obszary: wspieranie wychowanków w radzeniu sobie z trudnościami, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka oraz inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących. W naszych działaniach stosować będziemy profilaktykę uniwersalną, skierowaną do wszystkich członków społeczności szkolnej, wskazującą i selektywną do wybranych grup uczniów, po wcześniejszej corocznej diagnozie problemów i zagrożeń.
Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:
· podstawy prawa oświatowego;
· wytyczne MEN
· Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
· dotychczasowe doświadczenia szkoły;
· zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów i kierunków pracy w obszarze wychowania i profilaktyki w szkole i środowisku;
· przeprowadzoną diagnozę sytuacji wychowawczej, opiekuńczej, zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi, uzależnieniami w szkole i środowisku, działalnością uczniów w cyberprzestrzeni (załącznik nr 1);
· przeprowadzoną analizą czynników chroniących i czynników ryzyka (załącznik nr 1);
· przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania
Program realizowany będzie przez wszystkich wychowawców i nauczycieli przedmiotów we współpracy z dyrekcją, ze specjalistami: pedagogami, doradcą zawodowym, pielęgniarką szkolną oraz rodzicami uczniów a także z instytucjami, innymi szkołami i organizacjami pozarządowymi.
MODEL ABSOLWENTA
Działania zawarte w programie wychowawczo – profilaktycznym zmierzają do ukształtowania młodego człowieka, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.
I. CELE STRATEGICZNE :
Cele strategiczne wynikają z przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego, wniosków z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, wspólnych ustaleń członków społeczności szkolnej.
Wybrano:
1. Budowanie wzajemnych relacji w społeczności szkolnej opartych na zaufaniu i życzliwości.
2. Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
I. CELE SZCZEGÓŁOWE I ZADANIA
|
Cele strategiczne |
Cele szczegółowe |
Zadania |
Osoby odpowiedzialne |
|
Budowanie wzajemnych relacji w społeczności szkolnej opartych na zaufaniu i życzliwości.
|
Uczeń: a) umie nawiązywać i podtrzymywać relacje oparte na szacunku oraz współpracować w zespole
b) posiada podstawowe umiejętności w zakresie efektywnej komunikacji : aktywne słuchanie, wyrażanie potrzeb, próśb, własnego zdania, prowadzenie rozmowy
c) umie radzić sobie z własnymi trudnymi emocjami oraz uczuciami innych
d) zna normy i zasady obowiązujące w grupie oraz prawa i obowiązki wynikające z roli ucznia i członka społeczności szkolnej
Wszyscy członkowie społeczności szkolnej: e) doskonalą wzajemne relacje: nauczyciel - uczeń, nauczyciel - rodzic, nauczyciel - nauczyciel (potrafią konstruktywnie rozwiązywać konflikty, radzić sobie z emocjami, aktywnie się słuchać)
|
1. Integrowanie dzieci i młodzieży w klasach: a) w I i IV klasie - jeden dzień poświęcony na zajęcia z budowania zespołu klasowego, b) w pozostałych klasach przeprowadzenie cyklu pięciu zajęć dotyczących budowania satysfakcjonujących relacji z innymi na godzinach wychowawczych lub podczas wyjazdu klasowego. 2. Prowadzenie Treningów umiejętności społecznych dla grup uczniów w zależności od zdiagnozowanych potrzeb. 3. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych poświęconych rozwijaniu kompetencji społecznych. 4. Prowadzenie godzin do dyspozycji wychowawcy poświęconych koleżeństwu, pracy zespołowej. 5. Tworzenie kontraktów klasowych w oparciu o ogólnoszkolne normy i zasady. 6. Organizowanie wycieczek, imprez klasowych. 7. Prowadzenie warsztatów, szkoleń dla nauczycieli z zakresu rozwijania kompetencji społecznych, szczególnie budowania relacji z uczniami i rodzicami. 8. Doskonalenie współpracy rodzic - wychowawca oraz wychowawca/nauczyciel - rodzic - pedagog 9. Organizowanie konsultacji nauczycieli dla rodziców. 10. Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci poprzez konsultacje, pomoc psychologiczno - pedagogiczną, warsztaty. 11. Uaktualnienie i wdrożenie zasad współpracy z rodzicami.
|
|
II. GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH :
I ETAP EDUKACYJNY - Klasy I - III
|
Obszar |
Kierunki działań |
|
Relacje - nauka i doskonalenie umiejętności społecznych |
· Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych; · rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji zachowań innych oraz własnych doświadczeń; · kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł; · kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej; · przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi; · zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju; |
|
Zdrowy styl życia - edukacja zdrowotna |
· zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, · zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej; · zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia · przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym i psychicznym; · kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie; · kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki. |
II ETAP EDUKACYJNY - Klasy IV - VIII
|
Obszar |
Kierunki działań |
||||
|
Kl. IV |
Kl. V |
Kl. VI |
Kl. VII |
Kl. VIII |
|
|
Relacje - nauka i doskonalenie umiejętności społecznych |
Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania.
Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb
Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób.
Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad.
|
Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna).
|
Kształtowanie umiejętności współpracy w dążeniu do osiągnięcia celu. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów.
|
Kształtowanie umiejętności wchodzenia w interakcje z ludźmi w sposób zapewniający zadowolenie obydwu stron. Rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych
|
Rozwijanie umiejętności poszukiwania takich rozwiązań, które stwarzają korzyści dla obydwu stron. Rozwijanie umiejętności dostrzegania pozytywnych aspektów działania zespołowego poprzez docenienie różnic zdań i wiedzy, doświadczeń, specjalizacji, kompetencji. |
III. EWALUACJA PROGRAMU
Efekty działań wychowawczo – profilaktycznych będą monitorowane na bieżąco.
Co roku zostanie przeprowadzona ewaluacja wybranego obszaru Programu Wychowawczo - Profilaktycznego. Podczas ewaluacji zostaną wykorzystane metody zbierania informacji: analiza dokumentacji, obserwacja, wywiad, ankiety.
Analiza zebranych danych posłuży doskonaleniu oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych i ewentualnej modyfikacji Programu.
Ewaluacja całego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego zostanie przeprowadzona po trzech latach.
Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny
Podstawa prawna:
· Statut Publicznej Szkoły Podstawowej w Mieleszynie.
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 986 )
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2230).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 737.).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 172).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
(tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 700). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) lub
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.).
· Statut Publicznej Szkoły Podstawowej w Mieleszynie
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej w Mieleszynie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
· wyników ewaluacji (np. wewnętrznej),
· wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
· ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2023/2024
· wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych),
· innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym.
Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
· powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
· zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
· respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
· współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
· współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
· inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
I. MISJA SZKOŁY
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów.
II. SYLWETKA ABSOLWENTA
Dążeniem Publicznej Szkoły Podstawowej w Mieleszynie jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
· kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
· zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
· szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
· prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,
· zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
· przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi,
· zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
· jest tolerancyjny,
· korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
· jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
· posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
· zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),
· rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień bahawioralnych),
· szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
· jest odporny na niepowodzenia,
· integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
· inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i profilaktycznych szkoły).
III. CELE OGÓLNE
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych,
2) psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
3) społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw pro społecznych w sytuacji kryzysowej,
4) aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
6) doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
7) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
8) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
9) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
10) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
11) wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
1) poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
2) rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
3) doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
4) poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
5) kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
6) kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
7) poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych,
8) prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
9) doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
1) dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się epidemii,
2) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
3) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
4) przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
5) informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
1) wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
2) wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
3) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
4) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
Działania te obejmują w szczególności:
1) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
2) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
3) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
4) poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
5) doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
6) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
· wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
· wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
· odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej w szkole, klasie (reintegracja),
· utrwalanie u uczniów świadomego respektowania reguł sanitarnych’
· rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
· budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
· przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
· przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
· troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
· zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
· znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
· promowanie zdrowego stylu życia,
· kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
· rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
· eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
· niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
· uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
· uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
IV. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
1. Dyrektor szkoły:
· stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
· sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
· inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
· stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
· współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
· czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
· nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
· motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
· stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
· inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
· dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
· dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami
· czuwa nad wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu wsparcia psychicznego uczniów
· czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
· czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
· nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
1. Rada pedagogiczna:
· uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
· dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami i trudnościami
· opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
· opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją,
· uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
· uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
2. Nauczyciele:
· współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
· reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
· reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
· przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją
· udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, wpisrają ich zdrowi psychiczne
· zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
· kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
· rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
· wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,
3. Wychowawcy klas:
· diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
· rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, zdrowego stylu życia
· rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
· na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
· przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
· zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
· są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
· oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
· współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
· wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
· rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
· dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
· podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
· współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
· podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
4. Pedagog szkolny/psycholog:
· diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
· uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
· zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
· współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
· zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
· współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
· współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
· wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
· rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
· aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
· promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
5. Rodzice:
· współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
· uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
· uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
· uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
· zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
· współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
· dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
· Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
6. Samorząd uczniowski:
· jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
· uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
· uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
· współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
· prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
· reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
· propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
· dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
· może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
V. KALENDARZ UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH W ROKU SZKOLNYM stanowi załącznik do programu.
VI. SZCZEGÓŁOWE CELE WYCHOWAWCZE DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Obszar rozwoju intelektualnego:
1. Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
1. Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych. W roku szkolnym 2024/2025 przyjęto standard: 75% uczniów uczestniczy w szkolnych kołach zainteresowań i innych formach aktywności.
2. Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
3. Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. Przyjęto standard: 98% uczniów systematycznie realizuje obowiązek szkolny.
Obszar rozwoju społecznego:
1. Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie 5 godzin zajęć integracyjnych w klasach .
1. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm. W roku szkolnym 2024/2025 przyjęto standard: powyżej 90% uczniów przestrzega szkolnych norm i zasad.
2. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.
Obszar rozwoju fizycznego:
1. Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
1. W I semestrze wszyscy wychowawcy przeprowadzą co najmniej 4 godziny zajęć sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
2. 100% uczniów jest świadomych zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem.
3. 100% uczniów zna zasady ochrony zdrowia psychicznego
Obszar rozwoju emocjonalnego:
1. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
1. Przeprowadzenie cyklu zajęć (8 godzin) psychoedukacyjnych w klasach na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
2. Przeprowadzenie cyklu zajęć (4 godziny) kształcących umiejętność rozpoznawania własnych emocji.
3. 100% uczniów potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony.
4. 98% uczniów potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.
Obszar rozwoju duchowego:
1. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
1. Do 2025 r. wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych w koncepcji pracy szkoły oraz regulacjami prawa wewnątrzszkolnego.
2. Poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. W roku szkolnym 2024/2025 90% uczniów w swoich zachowaniach kieruje się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości.
VII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
PRZYKŁAD HARMONOGRAMU WYBRANYCH DZIAŁAŃ
|
SFERA |
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
|
|||||
|
INTELEKTUALNA |
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy |
nauczyciele, wychowawcy |
październik listopad |
|
|
||||
|
Rozwijanie zainteresowań |
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, udział w życiu kulturalnym miejscowości Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły
|
|
zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby
Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie
|
|||||||
|
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień |
Zajęcia z orientacji zawodowej |
wychowawcy, pedagog szkolny |
(zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach) |
|
||||||
|
|
||||||||||
|
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, szkolne konkursy z nagrodami na najwyższą średnią i najlepszą frekwencję |
przewodniczący zespołów wychowawczych
|
zajęcia zgodnie z harmonogramem opracowanym w zespołach wychowawczych dla poszczególnych klas
|
|
||||||
|
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez wychowawcę |
wychowawcy |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
||||||
|
MORALNA |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej |
Działalność charytatywna, wolontariat szkolny Powołanie Rady Wolontariatu Opracowanie Program Szkolnego Wolontariatu |
opiekun samorządu szkolnego |
cały rok |
|
|
||||
|
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych |
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu spotkanie z weteranem II wojny światowej |
Nauczyciele klas i historii
|
zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie
|
|
||||||
|
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu
|
Wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze |
Wychowawcy klas |
terminy konkretnych wycieczek planowanych przez wychowawców i nauczycieli |
|
||||||
|
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, wycieczki |
nauczyciele, wychowawcy
|
harmonogramem opracowanym |
|
||||||
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję
|
Warsztaty organizowane przez pedagoga szkolnego Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce |
pedagog szkolny
wychowawcy klas przewodniczący zespołu wychowawczego. |
zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagoga
zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Przewodniczącego zespołu wychowawczego |
|
||||||
|
Promowanie zdrowego stylu życia
|
Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców |
nauczyciel WF, nauczyciele biologii i wychowania fizycznego realizatorzy wychowawcy klas |
zgodnie z harmonogramem |
|
||||||
|
SPOŁECZNA |
Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły
|
Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych, Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce |
wychowawcy |
|
|
|
||||
|
Uczenie zasad samorządności i demokracji
|
Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego
|
opiekun samorządu wychowawcy
|
Zgodnie z programem zajęć w I semestrze
|
|
||||||
|
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego |
Udział w akcji sprzątanie świata Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze |
Wychowawcy klas Samorząd uczniowski |
Drugie półrocze |
|
||||||
|
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy |
Warsztaty dla klas VII,VIII prowadzone przez pedagoga szkolnego, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy |
pedagog, nauczyciel doradztwa zawodowego |
drugie półrocze zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanym przez nauczyciela doradztwa zawodowego
|
|
||||||
|
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego |
Analiza frekwencji uczniów
Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami |
dyrektor |
zgodnie z harmonogramem zebrań i dni otwartych, ustalonym na dany rok szkolny |
|
||||||
|
Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji |
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce – wskazanie konkretnych zajęć
|
psycholog szkolny
wychowawca |
zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów |
|||||||
|
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły |
Lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmu o agresji i jej unikaniu |
|
zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów |
|||||||
|
OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO |
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą |
Lekcje wychowawcze z udziałem pedagoga |
wychowawcy klas |
zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów |
|
|||||
|
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej |
Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń |
wychowawca, pedagog |
Zgodnie z potrzebami |
|||||||
|
Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty (reintegracja) |
Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty |
wychowawcy
|
zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów |
|||||||
|
|
||||||||||
VIII. ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
1) analizę dokumentacji,
2) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
3) rozmowy z rodzicami,
4) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
5) analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę
Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Publicznej Szkoły Pedagogicznej w Mieleszynie w dniu 26.09.2024r